utorok 1. septembra 2015

Ľudia | Switzerland



Ahojte miláčikovia <3

Tak dnes opäť nový článok o Švajčiarsku. Teraz vám to bude asi bližšie, pretože budem písať o ľuďoch, tínedžeroch, ich lifestyle a tak :) Neviem, či vám to bude vadiť, ak áno tak sa ospravedlňujem, ale fotky v tomto článku nenadväzujú ta text, som tam proste ja a moja rodina. Dúfam, že sa vám článok bude páčiť :)

Ľudia 

S ľuďmi (dospelými), ktorí tam žijú som, okrem mojej krstnej a jednej susedy, ani nebola v kontakte. Avšak, čo som počula tak sú veľmi milý. Starosta už spomínanej dediny, kde sme bývali otca vždy milo pozdravil (ešte aj keď bol v aute), keď ho náhodou stretli. Švajčiari sú iný aj v tom, že vedia, čo je dôležité, vedia kedy v probléme zakročiť, kedy počkať, vedia sa prispôsobiť novým veciam. Slováci chcú všetko podľa seba, tak ako sú navyknutý. Neviem, či som to dobre vysvetlila, ale hádam ste ma pochopili. Toto samozrejme nie sú všetky ich vlastnosti, ale nič iné som si nevšimla, keďže ako som už vyššie spomínala, som nemala toľko príležitostí.




Tínedžeri

Tínedžerské decká sú jednoznačne priateľské. Väčšinu času som trávila so sesternicou (16) a jej chalanom (18) a väčšinu večerov som trávila s nimi a ich priateľmi (16-19). Ľudia, poviem vám, tie večery boli legen...dárne <3 .. Ich kamaráti ma nepoznali, v živote ma nevideli, počuli o mne možno dve slová a absolútne nič mi nerozumeli, avšak cítila som sa medzi nimi viac priateľskejšie ako medzi niektorými mojimi kamarátmi. A to už je dosť veľký prejav priateľskosti. Chodili sme spolu do Mekáča, do McDrive, na tunning meetings na hausky po ich atď... V parte ich bolo veľa a nie vždy tam boli všetci, preto som nejakého jedinca videla max. 3x a aj tak mi za nimi bolo veľmi smutno a cítila som sa ako ich priateľka.


 Ich hausky

Slovák - "ožran" - keď má voľný dom, usporiada párty. Je jedno či má 15 alebo 25, fľaší tvrdého tam je min. 5 a všetci sú rozbitý na .... Za to tam v mojom milovanom Švajčiarsku majú skoro každú chvíľu voľný haus a ich najtvrdší alkohol je pivo, ktoré si popíjajú za stolom a ich zábava je v rozprávaní alebo skôr prekrikovaní hlasnej hudby z reproduktorov. Keď som sa na takej jednej "hauske" ocitla, len som sa smiala akoby to tam vyzeralo, keby tam boli čo i len traja Slováci. Samozrejme sa tam nájdu aj tínedžeri, ktorí chľastajú, ale to je len pár zanedbateľných individuí. Avšak je to milé, že nie všetci majú potrebu opíjať sa do nemoty.


Školský systém

Teraz sa vám posnažím opísať ich školský systém, tak ako mi ho opisovali oni, avšak ničím si nie som na 100% istá, takže to berte s rezervou. Začínajú asi vtedy kedy my malou školou, ktorá trvá 4 roky. Potom majú veľkú školu (myslím, že si môžu vybrať medzi gymplom alebo normálnou), tá je myslím 5 rokov. To je ako u nás ako 1-4 a 5-9. Po ukončení 9-teho ročníka majú možnosť výberu, a to ísť na gymnázium alebo študovať. O gymnáziu skoro nič neviem, takže to ďalej nejdem rozpisovať. Keď sú už na strednej a študujú, ich rozvrh vyzerá podobne ako 1 deň učenia a 4 dni praxe. Za prax samozrejme dostávajú aj peniaze, čím vyšší ročník tým viac. Moja sesternica dostávala v prváku 700 frankov, čo je presne 646€. Takže si žijú v podstate v blahobyte. Akurát si nie som istá, či majú normálne prázdniny alebo si musia brať voľno ako v práci. Okrem veľkej výhody peňazí, je tu ďalšia - po skončení ma študent aj školu a rovno aj prax, takže tam nenastane situácia ako tu, že študenta nechcú nikam zobrať, pretože nemá prax. 

Iné fakty

Švajčiari neoslavujú sviatok troch kráľov, Cyrila a Metoda (pochopiteľne) a nejaký sviatok spojený s veľkou nocou (ak ju vôbec celú oslavujú).
Ich najväčší národný sviatok je 1.Augusta, ale neviem, čo presne oslavujú. (1. august - „Rütlischwur„ deň „Večného spojenectva„z roku 1291)
Najväčšia zábavka tínedžerov a 18+ročných sú autá a tunning.
Väčšina deciek býva cez deň doma a až večer "vyliezajú zo svojich úkrytov".


 --------------------------------------------------------------------------------

Ku koncu musím ešte podotknúť, že moje nerozumenie ich jazyka malo svoje výhody, ale každopádne aj veľké nevýhody. Mohla som ich so sesterkou pred nosom ohovárať, resp. sa o nich rozprávať a oni nič nevedeli. Avšak keď sa začali rozprávať oni všetci spolu a ja som ničomu nerozumela, cítila som sa osamelá. Až v takomto momente si človek skutočne uvedomí, aká je znalosť jazykov dôležitá :)   

To mi ešte pripomína, že vám prajem veľa šťastia zajtra a najbližších 10 mesiacov v škole :)

Nabudúce nás čaká ešte jedna časť zo Švajčiarska zameraná na jedlo, takže si myslím, že sa máte ešte na čo tešiť :) Minulá časť.. Dúfam, že sa vám dnešný článok páčil. Celé to bolo fotené rôznymi mobilmi - Samsung Galaxy S3, Samsung Monte, iPhone 3.



Boli ste už vo Švajčiarsku? Čo si myslíte o tamojších ľuďoch, ak nejakých poznáte?
Tešíte sa zajtra do školy? Čo si obliekate?
 
Prikladám jednu z našich obľúbených pesničiek na cesty a hlavne do reprákov v aute, keď sme jazdili rýchlo s hudbou na plné a s otvorenými oknami. Pozdravujem Sarah a Dario <3


With love
your friends maker
AA
♥ 
 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára